Премини към основното съдържание

Сайтът „Гласът на Земеделеца“ публиква материал, който анализира данните за изкупеното от „Ел Би Булгарикум“ българско сурово краве мляко. Публикуваме го без редакции.

„Ел Би Булгарикум“ показва как стабилността в млекопроизводството може да започне с предвидимост и да завърши с доверие

Контекст: къде е пазарът на мляко днес?

През последните години българското млекопроизводство се движи по ръба между усилие и оцеляване. Вносното мляко, климатичните сътресения, повишените производствени разходи и демографският срив в много региони създадоха системен натиск. Малките фермери трудно защитават цената си. Големите – трудно планират капацитет. А държавата често остава в ролята на наблюдател.

Според данните за първата половина на 2024 г., общото производство на краве мляко в страната възлиза на около 479 милиона литра. На този фон делът на „Ел Би Булгарикум“ може да изглежда умерен, но когато зад него стои изцяло българска суровина, предвидимост в изкупуването, навременно плащане и ангажимент към икономически уязвими региони, тежестта се променя.

Това е жизненоважно за животновъдния сектор, който все повече изтънява и на места изчезва – не като новина, а като процес.

В сектор с над 200 млекопреработвателни предприятия и сериозен дял на вноса, една компания, която изгражда стабилна връзка с производителите и инвестира в дългосрочни решения, вече не е просто участник. Тя започва да играе системна роля.

Ролята на млекопреработвателите не е просто производствена. Те стават филтър – между суровината и пазара, между натиска и подкрепата. И именно тук присъствието на предприятие като „Ел Би Булгарикум“ започва да тежи различно.

Изкупуване със смисъл, не само в литри

През 2024 г. „Ел Би Булгарикум“ изкупува общо 6 327 035 литра сурово българско краве мляко. Разпределено по месеци, динамиката е следната:

януари – 834 930 литра

февруари – 627 722 литра

март – 581 413 литра

април – 539 283 литра

май – 551 070 литра

юни – 403 013 литра

юли – 360 195 литра

август – 395 436 литра

септември – 429 686 литра

октомври – 507 731 литра

ноември – 527 827 литра

декември – 568 729 литра

Годината е показателна: ясно се откроява сезонен спад през лятото, особено в месеците юни, юли и август, което съвпада с тежкия климатичен фон – суши, високи температури и ограничен достъп до фуражи.

През 2025 г., за първите четири месеца, изкупеното количество възлиза на 2 615 166 литра:

януари – 636 016 литра

февруари – 634 445 литра

март – 624 936 литра

април – 719 769 литра

Сравнено със същия период на 2024 г. (2 583 348 литра), се отчита лек ръст от 1,2%. По-важното е, че темпът е стабилен, без резки спадове, а април 2025 г. е най-силният месец от последните две години след януари 2024 г. Това не е просто възстановяване. Това е устойчивост – превърната в работен ритъм.

Изкупуваното мляко е изцяло българско, като предприятието поддържа трайно присъствие в Северозападна България, а при недостиг адаптира логистиката си към фермери в Добричкия край и други региони. Този модел съчетава икономическа реалност и регионална ангажираност.

Устойчивостта не е обещание. Тя е ненарушим договор с българските фермери.

Когато една държавна фирма плаща навреме, не променя условията си изненадващо и не изчезва при първа нестабилност, тя се превръща в точка на опора. За фермерите това е рядкост. За сектора – ценност.

Живко Живков, изпълнителен директор на „Ел Би Булгарикум“, не позиционира компанията като конкурент на частния сектор. А като инструмент за стабилност. „Нашата роля не е да печелим най-много. А да поддържаме ритъм, който позволява на фермерите да работят, на продуктите да се развиват и на доверието да се възстанови“, коментира той в едно от интервютата си.

Производство, търговия, наука: едно тяло, три посоки

През 2024 г. предприятието удвоява преработката на мляко – от 350–400 до над 700 тона месечно. В рамките на същата година развива нова търговска логика, открива онлайн магазин, засилва присъствието в големите търговски вериги и започва работа по нови продукти с пробиотична насоченост.

Инвестицията в науката е абсолютен приоритет. Дългосрочният договор с японската компания „Мейджи“ не е просто външнополитически жест, а платформа за съвместни изследвания върху български щамове, включително Lactobacillus bulgaricus. В момента в София се изгражда нова лаборатория с най-съвременно оборудване, в която ще работят учени от двете страни. Живков нарича това „не амбиция, а план, който вече работи“.

Истински продукт, реална цена, проследим процес

„Ел Би Булгарикум“ не участва в надпреварата по себестойност. Компанията формира цените си по реални производствени разходи – включително заплати, логистика, развойна дейност и административна тежест. Това прави продуктите по-трудни за конкуриране, но по-лесни за обосноваване.

От началото на мандата си Живко Живков настоява за работа само с българско мляко, спазване на ЗНП стандартите и пълна проследимост по цялата верига – от оборите до търговския обект. Според него това е единственият начин потребителят да получи „не компромис, а увереност“.

Управление, което не говори за стабилност – а я създава

„Ел Би Булгарикум“ не е просто търговска марка. Не е просто мандра. Това е предприятие, в което се събират три равнища – производство, наука и институционална отговорност. В момент, в който секторът търси нов език, за да се защити, компанията предлага действия. Не като декларация, а като последователност.

Затова когато говорим за стабилност в българското животновъдство, е добре да я разпознаваме не само там, където се чува най-силно, а там, където тя се случва всеки месец – в ритъма на изкупеното мляко, в точността на плащанията и в доверието, което не се изисква, а се създава. В „Ел Би Булгарикум“.

В икономика, в която държавната собственост често се възприема като инерция, „Ел Би Булгарикум“ е изключението, което работи не защото просто се адаптира към пазара, а защото създава собствена логика на предвидимост и стабилност.

Това не е резултат на случайност. Видимо е, че зад управлението стоят не изявления, а структура – ритъм, предсказуемост и липса на хаос. Резултатите не изпреварват думите. Те ги заменят. В случая на „Ел Би Булгарикум“, устойчивостта не е състояние. Тя е управленски избор.

Това е рядкост. И точно затова – заслужава внимание.